Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Doorzichtige textures

  • Jacey

    Hallo Allemaal,

    Kan iemand mij vertellen hoe het komt dat mijn textures die ik zelf heb gemaakt doorzichtig zijn in sl?

    Groetjes Jacey

  • rob chandrayaan

    Hoi Jacey,

    Doorzichtige prims, maak je met alpha-channels. In bijvoorbeeld fotoshop, daar sla je je texture op als “targa” 32-bits. Dan uploaden in sl. Voor het uploaden in SL zie je dan in de preview of het gelukt is, het doorzichtige bedoel ik.

    Er zijn een aantal mooie tutorials, ik heb links opgenomen naar deze tuts. Kijk op de startpagina waar dit prikbord bij hoort.

    http://secondlife.startpagina.nl

    Mocht het dan nog niet lukken horen we het hier graag.

    Groeten,

    Rob

  • krikke

    Ik begrijp uit je vraag dat je juist NIET wil dat de textures doorzichtig zijn.

    Het kan te maken hebben met de bestandsextensie bv PNG. Probeer de textures eens opnieuw op te slaan maar nu als JPG bestand. Grote kans dat de transparantie dan weg is.

    Groetjes,

    Krikke.

  • Jacey

    Bedankt Rob en Krikke,

    Ik was inderdaad niet duidelijk met mijn vraag ;)

    Maar het is zo dat mijn textures in sl doorzichting zijn als ik ze heb upgeloaded en daarna in mijn werk heb verwerkt.

    Dus je kijkt gewoon door je muur heen als het ware.

    Of ik heb een buxus gemaakt en als je vanuit een bepaalde hoek naar die plant kijkt dan kan je door die plant heen kijken.

    Krikke ik ga het zo snel mogelijk proberen wat jij adviseert en laat nog wel even weten of het heeft gewerkt.

    Groet Jacey

  • rob chandrayaan

    ah LOL, ik weer, ik lees niet goed sorry :)

  • Jacey

    Hallo Krikke,

    Ik heb het geprobeerd op te slaan als JPG maar dan verlies ik de transparantie die er achter zit.

    Dus als ik iets heb uitgesneden dan wordt de achtergrond wit en ik wil dat die onzichtbaar blijft.

    Ik werk in Gimp en daar wordt er een medling gemaakt dat alle lagen samengevoegd worden omdat transparant niet in JPG gaat.

    Heb je misschien een suggestie hoe ik dit kan oplossen?

    Groet Jacey

  • krikke

    Hoi Jacey,

    In JPG kan je idd geen transparantie hebben. Mijn advies om de texture op te slaan als JPG was bedoeld voor textures die je bv gebruikt voor muren en plafonds.

    groetjes,

    Krikke.

  • rob chandrayaan

    Maar als je dan transparante delen hebt in je texture, en als er dan gedeeltes zijn die niet transparant moeten zijn maar het toch zijn, is het dan niet een instelling in edit van je object? Bij texture moet je dan transparancy op 0 hebben staan.

    En als je een texture upload moeten ook die delen niet transparant zijn bij de preview.

  • krikke

    Ja, dat klopt Rob. In edit kan je elke prim transparant maken.

    Maar probeer het volgende maar eens. Rezz een prim, maak er een muur van bv 10 x 5 x 0.5. Gebruik er nu een texture op, bv een marmertexture maar wel een png texture. png bestanden zie je veel bij oa freebee textures.

    Zorg er voor dat de transparantie in edit op 0 staat. Zet de muur nu voor een prim die gedeeltelijk transparant is, bv een plant of boom. Je zult nu zien dat je bij een bepaalde beeldhoek je dwars door de muur heen kijkt en de plant ziet.

    Of zet de muur zo neer dat er achter de muur water is . Je ziet nu door de muur heen de reflectie van het water.

    Nu ga je de texture opnieuw downloaden naar je PC. Je slaat de texture op als jpg, upload het weer naar je inventory, gebruik het op de muur en nu zul je zien dat je de plant en/of de waterreflectie niet meer door de muur heen ziet.

    Er is ook nog zoiets als de ‘transparantiebug’ Twee transparanten vlak bij elkaar, of voor elkaar, worden wisselend zichtbaar. bv een plant die voor een deels transparant hek staat. Afhankelijk van de beeldhoek staat de plant de éne keer voor het hek en dan weer erachter. De combinatie transparant gordijn/raam is ook berucht.

  • Jacey

    Alweer bedankt Rob en Krikke voor het meedenken.

    Ik denk dat ik weet wat het nu is want het is inderdaad zo dat ik 2 transparante dingen achter elkaar heb staan en als ik vanuit een bepaalde hoek kijk dan is het doorzichtig.

    Als ik 1 van de objecten nu gewoon blanco (geen texture) maak met een kleur dan is het probleem opgelost.

    Groetjes Jacey